Poniżej znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące procesu migracji inicjalnej CSIRE. Jeśli nie możesz znaleźć rozwiązania napisz do nas na adres oire.migracja@pse.pl
Proces Migracji Danych – informacje ogólne
Czy jestem zobligowany do uczestnictwa w Procesie Migracji Danych?
Do uczestnictwa w Procesie Migracji Danych zobowiązani są Uczestnicy rynku – zgodnie z zapisem Art. 20 ustawy z dnia 20 maja 2021 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1093), którzy świadczą usługę przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej lub realizują sprzedaż energii elektrycznej do Odbiorców końcowych.
Jakie są kluczowe terminy w Procesie Migracji Danych?
Kluczowe etapy oraz terminy Procesu Migracji są opisane w Planie Wdrożenia CSIRE. Dokument ten jest aktualizowany na bieżąco w miarę postępu prac projektowych dotyczących wdrożenia CSIRE oraz zmian prawnych.
Jakie atrybuty Punktu pomiarowego powinienem przekazać w ramach Procesu Migracji Danych?
Atrybuty Punktu pomiarowego podlegające migracji opisane są w dokumencie Zakres Danych Migracji CSIRE. Bazuje on na Technicznych Standardach Komunikacji Biznesowej (TSKB) i został rozbudowany o atrybuty dodatkowe, niezbędne do zasilenia inicjalnego CSIRE.
W jakim trybie będzie zmieniany Zakres Danych Migracji?
Zakres Danych Migracji CSIRE jest spójny z TSKB i na bieżąco aktualizowany zgodnie pozostałymi standardami wymiany informacji CSIRE. Dokument będzie aktualizowany zgodnie z zasadami określonymi w IRiESP-OIRE.
Nie posiadam danych podlegających migracji. Co powinienem zrobić?
Zgodnie z zapisem punktu 4.2.2. IRiESP-OIRE, Uczestnik migracji powinien przedłożyć na formularzu rejestracji Uczestników migracji oświadczenie o braku danych podlegających migracji. Formularz rejestracji/aktualizacji Uczestników migracji dostępny jest TUTAJ.
Czy podpisanie Umowy o zachowaniu poufności (NDA) jest obowiązkowe do uczestniczenia w Procesie Migracji Danych?
Nie. Podpisanie Umowy o zachowaniu poufności jest opcjonalne. Uczestnik migracji deklaruje potrzebę podpisania umowy NDA składając Formularz rejestracji/aktualizacji Uczestników migracji.
Czy jako podmiot pełniący jednocześnie kilka funkcji na rynku energii elektrycznej (np. OSD i SE), mam zgłaszać w CSIRE relacje umowne pomiędzy tymi rolami?
Tak. W CSIRE należy odzwierciedlić wszystkie funkcje i relacje pełnione na rynku energii elektrycznej.
Przykładowo: brak odzwierciedlenia relacji OSD i SE skutkuje brakiem możliwości zgłaszania przez SE umów zawartych z odbiorcami na terenie tego OSD.
W przypadku relacji wymagane jest również wprowadzenie odpowiedniej daty w części Konfiguracja Rynku, względem daty wprowadzonej w Atrybutach Charakterystyki PP.
Umowa GUD w Konfiguracji Rynku powinna posiadać wprowadzoną datę wejścia w życie mniejszą/równą od daty rozpoczęcia (umowy sprzedaży) w Atrybutach Charakterystyki PP.
Umowa GUDk w Konfiguracji Rynku powinna posiadać wprowadzoną datę wejścia w życie mniejszą/równą od daty rozpoczęcia (umowy kompleksowej) w Atrybutach Charakterystyki PP.
Umowa Dystrybucyjna dot. bilansowania w Konfiguracji Rynku powinna posiadać wprowadzoną datę wejścia w życie mniejszą/równą od daty rozpoczęcia (umowy dystrybucyjnej) w Atrybutach Charakterystyki PP.
Umowa przesyłowa dot. bilansowania w Konfiguracji Rynku powinna posiadać wprowadzoną datę wejścia w życie mniejszą/równą od daty rozpoczęcia (umowy przesyłowej) w Atrybutach Charakterystyki PP.
Portal Obsługi Migracji
Jak mogę uzyskać dostęp do Portalu Obsługi Migracji?
Dokładna instrukcja rejestracji Użytkownika Portalu Obsługi Migracji jest opisana w zakładce ‘Instrukcja migracji’ oraz w dokumencie „Instrukcja migracji – podręcznik użytkownika POM (rejestracja)”.
Mam problem z Portalem Obsługi Migracji. Gdzie mogę zgłosić błąd?
Dla zalogowanych Użytkowników Portalu Obsługi Migracji udostępniona jest funkcjonalność ‘Zgłoszenia Helpdesk’, gdzie można zgłaszać wszystkie problemy dotyczące działania narzędzia. Jest to główny kanał komunikacyjny, gdzie Uczestnik migracji ma możliwość szczegółowego opisania problemu oraz dołączenia odpowiednich załączników dla zespołu Helpdesk.
W jaki sposób należy przekazywać dane do Portalu Obsługi Migracji?
Portal Obsługi Migracji obsługuje dwa formaty plików wejściowych: JSON Lines o rozszerzeniu .jsonl oraz Excel o rozszerzeniu .xlsx. Użytkownik przygotowuje pliki zgodnie ze standardami zapisanymi w zakładce Model i Zakres Danych Migracji i importuje je do POM za pomocą funkcjonalności ‘Ekstrakty danych’. Po przetworzeniu danych przez narzędzie Uczestnik migracji sprawdza jakość przesłanych danych na dedykowanych raportach.
Więcej informacji o procesie przetwarzania plików wsadowych można znaleźć w „Instrukcji migracji – podręcznik użytkownika POM”, która dostępna jest po zalogowaniu w Portalu Obsługi Migracji w zakładce ‘Pliki do pobrania’.
W jaki sposób mogę poprawiać dane przekazane do Portalu Obsługi Migracji?
Dane Uczestnika migracji mogą być poprawione jedynie przez ponowny import Ekstraktów danych w Portalu Obsługi Migracji. Dane wymagane w Procesie Migracji mogą być przekazywane przez Użytkownika wielokrotnie.
W jaki sposób będzie weryfikowana jakość przekazywanych danych?
Sprawdzenie poprawności Ekstraktów danych dostarczanych przez Uczestników Migracji do Portalu Obsługi Migracji następuje poprzez automatyczne uruchomienie walidacji technicznych i biznesowych. Są one podzielone według kategorii błędów, które mogą wystąpić w przesłanych danych.
W przypadku wystąpienia nieprawidłowości w przesłanych danych Uczestnik Migracji ma wgląd do poszczególnych błędów w Raporcie z walidacji dostępnym na Portalu Obsługi Migracji.
Jak należy intepretować i uzupełniać atrybut PL-076 Data rozpoczęcia z sekcji Parametry handlowe - umowa sprzedaży w Procesie Migracji CSIRE (PL-318_PL-076_DataRozpoczecia)?
Atrybut PL-318_PL-076_DataRozpoczecia wskazuje datę, od której Operator udostępnia dane pomiarowe aktualnemu Sprzedawcy energii elektrycznej, w ramach umowy realizowanej na rzecz aktualnego odbiorcy. Jeżeli aktualny Sprzedawca zgłosił zawartą z aktualnym odbiorcą umowę sprzedaży od dnia X i nadal nieprzerwanie pozostaje sprzedawcą na tym PP, Sprzedawca i Operator powinni wskazać datę X w ramach niniejszego atrybutu. Dotyczy to również przypadku, w którym Sprzedawca zawiera cyklicznie umowy terminowe z odbiorcą, ale nadal nieprzerwanie pozostaje ostatnim i aktualnym Sprzedawcą na danym PP od dnia X, a odbiorca w tym PP nie uległ od tego dnia zmianie.
Kody EIC w Procesie Migracji Danych
Czy muszę posiadać kod EIC?
Kody EIC są wymagane dla każdego Uczestnika Migracji i stanowią podstawę identyfikacji podmiotów w Procesie Migracji Danych oraz po uruchomieniu CSIRE. Szczegóły dotyczące kodów EIC dostępne w zakładce Kody EIC
Gdzie Uczestnicy Migracji mogą sprawdzić aktualne kody EIC?
Aktualne informacje na temat kodów EIC wraz z NIP znajdują się na stronie internetowej https://www.entsoe.eu/data/energy-identification-codes-eic/eic-approved-codes/.