FAQ - Migracja

Poniżej znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące procesu migracji inicjalnej CSIRE. Jeśli nie możesz znaleźć rozwiązania napisz do nas na adres oire.migracja@pse.pl

 

Proces Migracji Danych – informacje ogólne


Czy jestem zobligowany do uczestnictwa w Procesie Migracji Danych?

Do uczestnictwa w Procesie Migracji Danych zobowiązani są Uczestnicy rynku – zgodnie z zapisem Art. 20 ustawy z dnia 20 maja 2021 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1093), którzy posiadają co najmniej jednego przyłączonego Odbiorcę lub Wytwórcę.

 

Jakie są kluczowe terminy w Procesie Migracji Danych?

Kluczowe etapy oraz terminy Procesu Migracji są opisane w Planie Wdrożenia CSIRE. Dokument ten jest aktualizowany na bieżąco w miarę postępu prac projektowych dotyczących wdrożenia CSIRE oraz zmian prawnych.

 

Jakie atrybuty Punktu pomiarowego powinienem przekazać w ramach Procesu Migracji Danych?

Atrybuty Punktu pomiarowego podlegające migracji opisane są w dokumencie Zakres Danych Migracji CSIRE. Bazuje on na Technicznych Standardach Komunikacji Biznesowej (TSKB) i został rozbudowany o atrybuty dodatkowe, niezbędne do zasilenia inicjalnego CSIRE.

 

W jakim trybie będzie zmieniany Zakres Danych Migracji?

Zakres Danych Migracji CSIRE jest spójny z TSKB i na bieżąco aktualizowany zgodnie pozostałymi standardami wymiany informacji CSIRE. Dokument będzie aktualizowany zgodnie z zasadami określonymi w IRiESP-OIRE.

 

Nie posiadam danych podlegających migracji. Co powinienem zrobić?

Zgodnie z zapisem punktu 4.2.2. IRiESP-OIRE, Uczestnik migracji powinien przedłożyć na formularzu rejestracji Uczestników migracji oświadczenie o braku danych podlegających migracji. Formularz rejestracji/aktualizacji Uczestników migracji dostępny jest TUTAJ.

 

Czy podpisanie Umowy o zachowaniu poufności (NDA) jest obowiązkowe do uczestniczenia w Procesie Migracji Danych?

Nie. Podpisanie Umowy o zachowaniu poufności jest opcjonalne. Uczestnik migracji deklaruje potrzebę podpisania umowy NDA składając Formularz rejestracji/aktualizacji Uczestników migracji.

 

 

Portal Obsługi Migracji


Jak mogę uzyskać dostęp do Portalu Obsługi Migracji?

Dokładna instrukcja rejestracji Użytkownika Portalu Obsługi Migracji jest opisana w zakładce ‘Instrukcja migracji’ oraz w dokumencie „Instrukcja migracji – podręcznik użytkownika POM (rejestracja)”.

 

Mam problem z Portalem Obsługi Migracji. Gdzie mogę zgłosić błąd?

Dla zalogowanych Użytkowników Portalu Obsługi Migracji udostępniona jest funkcjonalność ‘Zgłoszenia Helpdesk’, gdzie można zgłaszać wszystkie problemy dotyczące działania narzędzia. Jest to główny kanał komunikacyjny, gdzie Uczestnik migracji ma możliwość szczegółowego opisania problemu oraz dołączenia odpowiednich załączników dla zespołu Helpdesk.

 

W jaki sposób należy przekazywać dane do Portalu Obsługi Migracji?

Portal Obsługi Migracji obsługuje dwa formaty plików wejściowych: JSON Lines o rozszerzeniu .jsonl oraz Excel o rozszerzeniu .xlsx. Użytkownik przygotowuje pliki zgodnie ze standardami zapisanymi w zakładce Model i Zakres Danych Migracji i importuje je do POM za pomocą funkcjonalności ‘Ekstrakty danych’. Po przetworzeniu danych przez narzędzie Uczestnik migracji sprawdza jakość przesłanych danych na dedykowanych raportach.

Więcej informacji o procesie przetwarzania plików wsadowych można znaleźć w „Instrukcji migracji – podręcznik użytkownika POM”, która dostępna jest po zalogowaniu w Portalu Obsługi Migracji w zakładce ‘Pliki do pobrania’.

 

W jaki sposób mogę poprawiać dane przekazane do Portalu Obsługi Migracji?

Dane Uczestnika migracji mogą być poprawione jedynie przez ponowny import Ekstraktów danych w Portalu Obsługi Migracji. Dane wymagane w Procesie Migracji mogą być przekazywane przez Użytkownika wielokrotnie.

 

W jaki sposób będzie weryfikowana jakość przekazywanych danych?

Sprawdzenie poprawności Ekstraktów danych dostarczanych przez Uczestników Migracji do Portalu Obsługi Migracji następuje poprzez automatyczne uruchomienie walidacji technicznych i biznesowych. Są one podzielone według kategorii błędów, które mogą wystąpić w przesłanych danych.

W przypadku wystąpienia nieprawidłowości w przesłanych danych Uczestnik Migracji ma wgląd do poszczególnych błędów w Raporcie z walidacji dostępnym na Portalu Obsługi Migracji.

 

 

Kody EIC w Procesie Migracji Danych


Czy muszę posiadać kod EIC?

Kody EIC są wymagane dla każdego Uczestnika Migracji i stanowią podstawę identyfikacji podmiotów w Procesie Migracji Danych oraz po uruchomieniu CSIRE. Szczegóły dotyczące kodów EIC dostępne w zakładce Kody EIC w Migracji.

 

Gdzie Uczestnicy Migracji mogą sprawdzić aktualne kody EIC?

Aktualne informacje na temat kodów EIC wraz z NIP znajdują się na stronie internetowej https://www.entsoe.eu/data/energy-identification-codes-eic/eic-approved-codes/.